تاریخچه آهنگ کردی
در ویژهنامه موسیقایی فاسکه که» که در فرانسهمنتشر میشود، آمدهاست که سرزمین میسوپوتامیا» یعنی جایگاهی که کردها اکنون در آنست دارند، قدیمیترین مهد موسیقی جهان بودهاست.
برای دستیابی به غنای موسیقی کردی باید از زرتشتو آیین یارسان شروع کرد، زیرا اگر کرد خود را وارث تمدن ماد میداند، زرتشت نوه بهحق مادهاست و پیروان یارسان نیز، کرد هستند و در کردستان زندگی میکنند و به زبان کردیجنوبی سخن میگویند. بر اساس کتابهای قدیمی یارسان، هنر موسیقی از زمانهای قدیم موردتوجه مردم این آیین بودهاست.
در سرانجام کتاب مقدس یارسان آمدهاست: زمانی کهخداوند قصد داشت روح را در کالبد آدم بدماند، روح در کالبد آدم قرار نگرفت تا اینکهبعد از ۴۰ روز خداوند به بنیامین، دستور داد که روحرا در کالبد آدم بدماند و بنیامین آوازی برای روح خواند و روح در کالبد آدم جای گرفت»
موسیقی کردی در میان مردم کردستان دارای یک پیوندناگسستنی با زندگی روزمره مردم است.
افسانهها و ترانهها
پیدایش موسیقی کردی مثل اکثر قومها و ملتهای دیگراز افسانههای کردی شروع شد که در این قسمت، افسانهها در قالب ترانههای کردی گفتهمیشوند. این ترانهها در فرهنگ کردی به ترانههای دیوانی تقسیم میشوند و بیشتر محتوایآنها همان افسانههای کردی است، که شکل حماسی دارند.
اولین طلیعههای هنر کردی از بار ادبی و هنر موسیقیحماسههای کردی بودند. مشهورترین کسی که به این نوع موسیقی پرداخته کاویس آغا» بودکه ترانههای وی همان حماسههایی هستند که از گذشتگان بر جای ماندهاست.
موسیقی حکایتها و داستانها
نوع دیگری از موسیقی فولکلور کردی مربوط به حکایتهاو داستانهایی میشود که ترانههای داستانی نیز به دو بخش قهرمانی و دلدادگی قابل تقسیمهستند. در ترانههای قهرمانی به دلاوریها و مبارزه طلبیهای یک قهرمان پرداخته میشود.در ترانههای دلدادگی جنبههای رمانتیک و عاشقانه بین دو شخص بیان میشود که از اینمیان، ترانه زنبیلفروش» که جنبه عرفانی دارد و ترانههای آس و حسن» و خجه و سیامند»که سرگذشت دو دلداده را بیان میکند، از معروفترین آثار در این بخش هستند.
در بخش دیگر موسیقی کردی، کردهای سورانی» برایخود نوع ویژهای از موسیقی دارند که به آنها گورانی» میگویند که این نوع ترانههادر میان کردهای اطراف شهرستان ارومیه و کردهای ترکیه (شمال) لاوژه» گفته میشود واین نوع گورانیها ریتمی به نام قهتار» دارند که پژوهشگران براین باورند ریشه اینواژه از واژه زرتشتی گاتا» گرفتهشده که در اوایل، مربوط به یک سری نیایشها و مراسممذهبی بودهاست.
دومین نوع این موسیقی هوره» نام دارد که مختص کردهایایلام و کرمانشاه بوده و در جنوب کردستان و منطقه کرمانشاه (نام کردی این منطقه کرماشاناست) و ایلام خوانده میشود در ابتدا ترانههای ویژهای در حمد و نیایش اهورامزدا»بود و این واژه نیز ریشه زرتشتی دارد که برای نیایشهای مذهبی آن زمان کردها که زرتشتیبودند، سروده شدهاند.
در مراسم یادبود اشخاص بسیار مهم، کردها از یک نوعموسیقی که به مرثیهسرایی و مرثیهخوانی شباهت دارد به صورت ترانه و با تعریف ویژگیهایآن شخص برای او عزاداری میکنند. این سبک از موسیقی نیز بیشتر در جنوب کردستان و درمناطق جنوبی کردستان ایران (کرمانشاه و ایلام) رواج دارد و بیشتر به نام مور یا مورهخوانده میشود. در آیین خاکسپاری هم ترکیبی از دهل و سرنا با ریتمی مخصوص در قالب نوعیموسیقی که چمری نامیده میشود اجرا میگردد. در آیینهای زادروز پیامبر، کردها یک نوعویژه از موسیقی را اجرا میکنند که به آن مولودی» میگویند. البته مولودیخوانی دربیشتر جوامع مسلمان رواج دارد. اولین مولودنامه در وصف و ستایش محمد را ملاباتدیی»صوفی و عارف مشهور نوشت که بعداً مرسوم شد که در زمان عید مولود از سرودههای وی درمولودی خوانی استفاده کنند. اصیلترین سازهای استفاده شده در موسیقی کردی سرنا» ودهل» هستند و بعداً سازهایی که وارد این نوع موسیقی شدهاند مانند دف» و تنبور»دارای اهمیت ویژهای شدهاند. بهگونهای که برخی کردستان را پایتخت دف در جهان میدانند.[۱] برای اطلاعات بیشترمیتوانید به میژوی ئه ده بی کوردی» علاءالدین سجادی و پژوهشی در فولکلور کردی مراجعهکنید. موسیقی کردی تا حدودی نمادی از شادیها و غم و اندوه بعد از پایان هر جنگ است.
آموزش فارسی مقدماتی تا پیشرفته مایا maya 2017 مدلسازی رندر انیمیشن
موسیقی ,کردی ,نوع , ,ترانههای ,میشود ,موسیقی کردی ,در کالبد ,از موسیقی ,که به ,که در
درباره این سایت